لوله های مانیسمان کاربردها و مصارف زیادی در صنایع مختلف اعم از کشاوری، ساختمان سازی، خودروسازی و ... دارند. درون خودروها از لوله ها و یا محصولاتی که درون آنها لوله بکار رفته است، بسیار استفاده می شود، به عبارتی می توان گفت هیچ خودرویی را نمی توان بدون داشتن لوله تصور کرد. در این مقاله قصد داریم تا مصارف لوله مانیسمان را در صنعت خودروسازی بیان کنیم.

به طور کلی می توان کاربردهای لوله مانیسمان را در موارد زیر خلاصه کرد:

لوله های مصرفی در خطوط تزریق بنزین یا گاز (CNG line)

خطوط تزریق سوخت فشار بالا

لوله های سیستم EGR

دهانه موتور

پرس سیلندری سیستم چرخ عقب

لوله های مصرفی در خطوط تزریق بنزین یا گاز (CNG line)

از این لوله ها در خطوط انتقال و تزریق بنزین (GDI) و گاز طبیعی فشرده (CNG) استفاده می شود.

لوله های ریلی

از لوله های مانیسمان به عنوان لوله های ریلی در ابعاد و سایزهای مختلف در صنعت خودروسازی استفاده می شود. 

خطوط تزریق سوخت فشار بالا

این لوله ها سوخت را بدون ایجاد افت فشار و اختلال در عملکرد تزریق سوخت، از پمپ فشار قوی به موتور احتراق منتقل می کنند. لوله مانیسمان مصرفی در خطوط تزریق سوخت، سوخت را به آسودگی منتقل کرده و در عین حال در برابر فشار بالای سوخت نیز مقاوم هستند. وجود ارتعاش و لرزش داخل موتور احتراق هیچ آسیبی به این لوله ها وارد نکرده و شکستگی درون لوله مانیسمان در این شرایط ایجاد نمی شود. 

لوله های سیستم EGR

این لوله، همان لوله اگزوز است که در خودروها کاربرد دارد. خروجی اگزوز خودروها آلاینده های متعددی دارد که اکسیدهای نیتروژن یکی از خطرناک ترین آنهاست. سیستم EGR وظیفه دارد تا با تزریق مقدار کمی از گازهای خروجی اگزوز به ورودی سیلندر، دمای احتراق داخل سیلندر را کاهش دهد و در نتیجه سطح اکسیدهای نیتروژن در خروجی موتور خودرو کاهی پیدا می کند. لوله هایی که در این سیستم استفاده شده اند، از نوع لوله های بدون درز یا همان لوله های مانیسمان است.

دهانه موتور

از لوله های مانیسمان یا همان لوله های بدون درز در قسمت فوقانی و دهانه موتور نیز استفاده می شود. دهانه موتور بخشی است که موتور را در خودرو نگه می دارد. 

پرس سیلندری سیستم چرخ عقب

یکی دیگر از جاهایی که از لوله مانیسمان استفاده می شود، پرس سیلندری سیستم چرخ عقب است. این تکنولوژی زمانی دارای اهمیت بیشتری است که چرخ های عقب و جلوی خودرو به صورت هیدرولیکی هدایت شوند. در این صورت چرخ های عقب و جلو هر کدام توسط سیلندر هیدرولیک خود تنظیم می شوند.

 

جمع بندی

همانطور که در بالا اشاره شد، از لوله های بدون درز (مانیسمان) در جاهای مختلف خودرو استفاده می شود. هم می توان از این لوله ها برای انتقال سوخت با فشار بالا استفاده کرد، هم می توان به عنوان نگهدارنده موتور در خودرو از آن استفاده کرد و هم می توان از آن به عنوان لوله اگزوز استفاده کرد. در نهایت به این موضوع باید اشاره کرد که تکنولوژی لوله های بدون درز، تحول عظیمی را در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده که صنعت خودروسازی نیز از این موضوع مستثنا نیست.