آشنایی با گیربکس شافت مستقیم (هلیکال)

آشنایی با گیربکس شافت مستقیم (هلیکال)، گیربکس شافت مستقیم با دنده هلیکال یکی از متداول ترین و پرکاربردترین گیربکس هایی است که در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود. به دلیل اینکه چرخ دنده های این نوع گیربکس مورب و هلیکالی است، به این گیربکس ها، گیربکس هلیکال نیز می گویند. در ادامه به بررسی این نوع گیربکس پرداخته خواهد شد.

گیربکس های هلیکال یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین گیربکس های صنعتی است که گشتاوری بین 50 تا 20000 نیوتون متر را می توانند پوشش دهند. در این نوع گیربکس ها، سطح تماس چرخ دنده ها نسبت به چرخ دنده های ساده بیشتر بوده و این باعث می شود تا این گیربکس ها فشار بیشتری را تحمل کنند و صدای کمتری تولید کنند. 

از گیربکس های هلیکال در صنایع متعددی استفاده می شود که می توان به مواردی مانند صنایع فولاد، سیمان، مواد غذایی، آب و فاضلاب، داروسازی، دریایی، کاشی و سرامیک، بسته بندی اشاره کرد. همچنین از این گیربکس ها در میکسرها، تیکنرها، کانوایر یا نوار نقاله ها نیز استفاده می شود.

انواع گیربکس شافت مستقیم

گیربکس یک طبقه یا چند طبقه

گیربکس پایه دار یا فلنج دار

گیربکس به همراه گلدانی خروجی

اجزاء گیربکس هلیکال

چرخ دنده هلیکال یا جناغی

پینیون ورودی

پینیون شافت خروجی

سیل های آب بند

بیرینگ ها

خار نگه دارنده

سوپاپ هوا

هوزینگ یا پوسته گیربکس

واشر و تعداد سیم

مزایای گیربکس شافت مستقیم

بازدهی بالا

توانایی کار در سرعت های بالا بدون لرزش و تولید صدا

تعمیر و نگهداری آسان و راحت

توانایی کار در نسبت های بالا

فضای کافی برای روغن کاری چرخ دنده ها

نکاتی پیرامون تعمیر و نگهداری گیربکس هلیکال

در زمان هایی که صداهای شدید و غیر معمولی از گیربکس شنیده می شود که همراه با لرزش شدید است، می بایست بیرینگ های گیربکس چک و تعویض گردد. اما اگر مشکل برطرف نشد، باید چرخ دنده ها تعویض کرد.

در صورت خرابی واشر و سیل های آب بند، ممکن از از نقاط مختلف گیربکس نشت روغن اتفاق بیفتد.

اگر شافت خروجی گیربکس از چرخش ایستاد و نچرخید، در حالیکه الکتروموتور در حال کار کردن است، احتمالا پینیون ورودی گیربکس از بین رفته است.

در هر 3000 ساعت یا حداقل هر شش ماه یکبار، باید روغن یا واسکازین داخل گیربکس را چک کرد.

هر سه سال یکبار باید روغن گیربکس و گیریس بیرینگ ها را تعویض کرد.

نتیجه گیری

گیربکس های شافت مستقیم یا همان هلیکال، به این دلیل به این نام نامیده شده اند که دنده های داخل آنها مورب و هلیکالی است. این جعبه دنده ها نسبت به جعبه دنده های ساده (دارای چرخ دنده ساده) بازدهی بالاتر و کارکرد آرام و بدون لرزش تری دارند، از این رو از این گیربکس ها در صنایع مختلفی استفاده می شود. گیربکس های شافت مستقیم را باید در فواصل زمانی مشخص (هر شش ماه یکبار) مورد بررسی قرار داد تا از بروز حوادث احتمالی و خراب شدن گیربکس بتوان پیش گیری کرد.