قدرت خرید خانه در ژاپن و رکود بازار مسکن این کشور به چه صورت است؟، در طی سالهای گذشته یکی از تصمیمهای جدید دولت ژاپن تغییر و تحولاتی در زمینه مسکن بوده است. در این طرح اقتصادی یکی از راههایی که برای تحول در بازار مسکن و افزایش قدرت خرید خانه انجام شده، شناور کردن نرخ بهره وام مسکن است. این امر به بسیاری افراد کمک کرده تا صاحبخانه شدن را تجربه کنند.
قدرت خرید خانه در ژاپن و رکود بازار مسکن
ژاپن به عنوان یکی از پرجمعیتترین کشورهای دنیا تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است. این کشور با تصویب قانونهای جدید سطح فرهنگی و فکری مردم برای زندگی را تعیین میکند، در واقع سبک زندگی در ژاپن بر اساس قانون تعیین میشود و عرف بخشی از قوانین اجتماعی است. در سالهای اخیر ژاپن تلاش بسیاری برای افزایش جمعیت افراد صاحبخانه کرده است و قدرت خرید خانه در ژاپن برای ژاپنیها بیشتر شده است.
از دلایل راکد بودن بازار مسکن در ژاپن افزایش آمار جمعیت سالمندان و همچنین رکود اقتصادی در زمینههای دیگر است که باعث رکود در زمینه مسکن نیز شده است. در طی سالهای گذشته یکی از تصمیمهای جدید دولت ژاپن تغییر و تحولاتی در زمینه مسکن بوده است. در این طرح اقتصادی یکی از راههایی که برای تحول در بازار مسکن و افزایش قدرت خرید خانه انجام شده، شناور کردن نرخ بهره وام مسکن است. این امر به بسیاری افراد کمک کرده تا صاحبخانه شدن را تجربه کنند.
وامهای مسکن که در دوره دو تا سه سال اول نرخ بهره ثابتی دارند بعد از سالهای اولیه نرخ شناور پیدا میکنند. این نوع وامهای مسکن در حال حاضر از محبوبترین وامهای بانکی میان مردم ژاپن هستند. در چند سال اخیر تعداد بیشتری از افراد اقدام به دریافت وام مسکن با نرخ شناور کردهاند و همین امر بر قدرت خرید مسکن در کشور ژاپن تاثیر گذاشته است.
ژاپن به عنوان آخرین کشور در فهرست کشورهایی قرار داشت که آمار افراد صاحبخانه را نشان میدهد اما در طی سالهای اخیر با افزایش قدرت مردم برای خرید خانه توانسته پیشرفت یک درصدی خود را در مالک خانه شدن مردمش داشته باشد.
با توجه به جمعیت سالمند در کشور ژاپن بسیاری از خانهها در این کشور خالی و بدون سکونت رها شدهاند. در ژاپن افراد سالهای آخر زندگی را در خانه سالمندان میگذرانند. دولت ژاپن برای این امر تصمیمهایی گرفته و در حال عملی کردن آنها است. بر این اساس خانههایی که بدون سکنه رها شدهاند و دارای مستاجر نیستند در صورتی که به عنوان ملک دوم فرد شناخته شوند باید فروخته شوند یا اجاره بروند. در این میان خانههایی که مالکان آن غایب هستند نیز پس از ابلاغ اطلاعیه به فروش میروند.
خانههای ژاپنیها نیز متراژ کمی دارند و این امر برای افراد مساله مهمی نیست. ژاپن کشوری است که بیشتر مردم در آن به کار و درآمد فکر میکنند، زنان خانهدار نیز از این امر مستثنا نیستند و شغلی برای خود فراهم میکنند. به همین دلیل خانه در فرهنگ ژاپنی به عنوان محلی برای خواب و کسب آرامش تعریف شده است. میهمانیها در خانه افراد برگزار نمیشود بلکه کافهها و رستورانها برای این کار در نظر گرفته میشود.
این فرهنگ و بسیاری از دلایل دیگر باعث شده تا متراژ خانهها در ژاپن کوچک باشد و همین امر به افراد کمک میکند تا بتوانند با توجه به شرایط کاری خود برای خرید خانه مبلغی را پسانداز کنند. با توجه به طرحهایی که دولت ژاپن ارائه کرده است بیشتر افراد تمایل به خرید خانه برای فرزندان خود دارند و صاحب خانه شدن فرزندانشان اولویت بیشتری برایشان دارد.